Wednesday, May 4, 2016

შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირთა უფლებები

შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე  პირებს მიეკუთვნებიან პირები , რომლებსაც აქვთ ფიზიკური, ფსიქიკური, ინტელექტუალური დარღვევები. ისინი არიან ადამინები , რომელებსაც დაავადებებისა და ტრამვების გამო დარღვეული აქვთ სასიცოცხლო ფუნქციები, ჯანმრთელობის მოშლის გამო, რაც განაპირობებს პროფესიული შრომის უნარის დაკარგვას ან ქმედითუნარიანობის დარღვევას. აქედან გამომდინარე ეს მხოლოდ მათი ურთიერთქმედებაა გარემოსთან. მათ შესწევ|თ ძალა კონკურენცია გაუწიონ ჯანმრთელ ადამინებს სხვადასხვა პროფესიულ შრომით საქმიანობებში.
   შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირები საზოგადოებაში ასოცირდებიან უნარ შეზღუდულ პიროვნებებთან  , რომლებსაც არ შუძლიათ დამოუკიდებლად ცხოვრება და სხვადასხვა საჭირო გადაწყვეტილებების მიღება. საზოგადოებაში ისნი იწვევნ სიბრალურის გრძნობას ან სულაც ზიზღს და აგრესიას , როდესაც თავს მათ თანასწორორებად უნდა გრძნობდნენ. ამგვარი დამოკიდებულება, რათქმაუნდა ზიანს აყენებს მათ ფსიქიკურ და სულიერ მდგომარეობას. რის გამოც შშმ პირებს უყალიბდებათ დაბალი თვითშეფასების უნარი , ხდებიან ჩაკეტილები და საბოოლოდ ხდება მათი გარიყვა საზოგადოებიდან. 
   შეზღუდული შესაძლებლობა არ არის ნაკლი. თუმცა ხსირად სწორედ ნაკლად თვილიან . ვთვლი რომ შეზღუდული შესაძლებლობები არ არსებობს.
 საქართველომ მოახდონა გაეროს   "შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირთა უფლებების " კონვენციის რატიფიცირება . თუმცა მხოლოდ საკანონმდებლო დონეზე მისი მიღება საკმარისი არ არის, საჭიროა მისი რეალობაში განხორციელება. ქვეყანაში ძალიან ცუდი მდგომარეობაა  რადგან არ არის სწორად აგებული პანდუსები ან სულაც არ არსებობს , არ არის ხმოვანი ლიფტები , ბრაილის შრიფტით დაბეჭდილი წიგნები და ა.შ. ერთ-ერთ დიდ პრობლემას წარმოადგენს ასევე სპეციალურად შშმ ბავშვებისათვის არ არსებული სკოლები. ყველაზე საშინელი ფაქტი კი ამ ყველაფერთან ერთად არის ისიც , რომ შშმ პირები ხშირად  ხდებიან ძალადობის მსხვეროლნიც , რითაც ძალიან უხეშად ირღვევა მათი უფლებები. 
   ჩემს მაგალითზეც გეტყვით. მყავს ბიძაშვილი , რომელიც აქვს აუტიზმი. წელს უკვე პირველ კლასიაშია , თუმცა ძალიან გაუძნელდათ მათ მშობლებს ჩვეულებრივ საჯარო სკოლაში მისი ჩაწერა. მისთვის საჭიროა სპეციალური სკოლა , რომელიც გათვლილია მხოლოდ მისი მგავსი აუტიზმიანი ბავშვებისთვის , თუმცა ამაგვარი სკოლა საქართველოში არ არსებობს. ეს ძალიან დიდ პრობლემას წარმოადგენს მშობლებისთვის რადგან იძულებულნი არიან მთელი დღის განმავლობაში იყვენენ სკოლაში , რომ ყურადღება მიაქციონ მას. ამ დროს ის უნდა იყოს სკოლაში სადაც არის სპეციალური გაკვეთილები , მათზე გაწერილი, თავისი განრიგით და დროით. თუმცა საქართველოში ამგვარი სკოლები როგორც ვთქვი არ არსებობს.
   მიუხედავად იმისა , რომ მოვახდინეთ შშმ პირთა უფლებების კონვენციის რატიფიცირება მაინც არსებობს პრობლემები, თუნდაც მათი ინტეგრაცია საზოგადოებაში და შემდეგ მათვის ჯანსაღი გარემოს შექმნა. რადგან საქართველომ ეს ვალდებულება აიღო, ვალდებულია , რომ გაატაროს შესაბამისი რეფორმები და შშმ პირებს შეუქმნას სრულფასოვანი საარსებო გარემო , რომელიც შემდგომში გამნაპირობებს მათ ჩართვას საზოგადოებაში.
    მსოფლიოში 3 დეკემბერს აღინიშნება შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირთა საერთშორისო დღე - შშმ ადამიანების  თანასწორობის, ღირსების საპატივცემულოდ.      
      და ბოლოს მჯერა ,რომ თუნდაც ჩვენ მოზარდები და ახალი თაობა შევძლებთ ,რომ დავხმაროთ შშმ პირებს და ერთად შევუქმნათ ჯანსაღი და სრულფასოვანი საარსებო გარემო ,იმისთვის ,რომ იცხოვრონ სრულყობილად ცხოვრებით ,რადგან არ არსებობს შეზღუდული უნარები, შესაძლებლობები შეუზღუდავია !
 სამოქალაქო გაკვეთილზე გაკეთებული პოსტერი.

 
   
 ჩვენი სკოლის ეზოში ერთ-ერთ კედელზე დახატული ნახატი.

No comments:

Post a Comment